Politicienii confundă bătaia de joc cu politica

Aleșii apar adesea la televizor, radio sau în presă pentru a lua pulsul vieții publice și a-i reprezenta mai bine pe cetățeni în consilii locale ori în parlament. Teoretic. Practic, vin să-și creeze imagine și notorietate în vederea adunării voturilor. Pentru a-și face rost de acestea, folosesc diverse tertipuri, între care expresii șocante, promisiuni, laude la adresa capacităților și a competențelor proprii, critici exagerate la adresa adversarilor…
Dacă s-ar opri aici, poate că percepția publică despre politicieni ar fi una aproape normală. Numai că vor cu orice preț să rămână în conștiința publică, să adune capital electoral și atunci trec la exagerări lingvistice, expresii bombastice, batjocorindu-și adversarii… Nu sunt puțini cei ce împrumută din literatură, mai cu seamă din aceea populară, expresii, locuțiuni, metafore, comparații…, doar-doar vor rămâne în mintea ascultătorilor. Astfel de ziceri sunt ușor de memorat și de reținut, iar pentru aceasta politicianul are două căi: fie învață pe de rost propoziții și chiar fraze întregi, uneori furându-le de la colegi sau imitându-i, fie le inventează ad-hoc. Căci politicianul nostru de succes, dacă nu este pontos și hâtru, priceput la cuvinte și expresii șugubăț-deșucheate, înseamnă că nu există. Veți spune că este vorba de o calitate, nu de un defect, aceasta neavând a face cu cariera politică. De analizat.
Din cât se vede, privind cu un sfert de veac în urmă, acest tip de politician a făcut carieră mai cu seamă în politica românească. Deși situația poate fi observată și în campaniile electorale ale altor țări cu sisteme democratice consacrate, firește, la o amploare mult mai mică, în penuria noastră de modele, vorbitorul dibaci și personajul bun de gură, cel mai adesea superficial, au câștigat partida în dauna profesionalismului și a competențelor.
Explicația are legătură cu tipul de presă și televiziune practicat cu succes de public în România: informația și imaginea trebuie să șocheze, să impresioneze prin ceva ca să poată fi reținută, iar atunci când conținutul nu este relevant, jurnalistul apelează nu numai la mijloacele scriitorului, ale vorbitorilor de duh, ci și ale lucrătorului de PR, ale autorilor de reclame, reținând atenția prin titluri și cuvinte bombastice. Asta în condițiile în care spațiul public românesc este unul anomic, lipsit de lege și reguli, inclusiv de reținere și bun simț.
Obișnuite de la început să câștige voturi prin aceste tertipuri, vedetele noastre politice, în marea lor majoritate, nu s-au mai concentrat pe programe și proiecte, nici pe politici publice, de aceea reprezentativitatea a căzut în derizoriu. Tot de aceea, activitatea Legislativului, fie național, fie local, are de suferit: legi care încearcă să reglementeze domenii secundare dar de interes de partid sau personal, cu numeroase greșeli, unele voite, altele nu, sunt întoarse de CCR sau declarate complet neconstituționale, iar decizii discutabile ale executivelor sunt anulate de instanțe… Vezi legea alegerii primarilor într-un singur tur, legea defăimării, legea dării în plată… Ceea ce numai a competență și profesionalism nu miroase.
Or o guvernare competentă, profesionistă nu are legătură cu ceea ce se întâmplă actualmente în presă și la televizor. Partidele își trimit oamenii de influență și activiștii în studiouri seară de seară unde, în loc de analize aplicate pe idei, propuneri, programe…, își batjocoresc adversarii, le dresează procese de intenție, ca apoi să-i poată desființa politic. Multe astfel de discursuri pătrund și în parlament și-n consilii locale, ceea ce a dus pierderea încrederii, la deteriorarea fără precedent a imaginii clasei politice.
Președintele Iohannis și-a câștigat mandatul cu un slogan categoric: „un altfel de politică!” Dar până acum foarte puțini politicieni au ținut cont de cerințele societății de a schimba macazul, iar alegerile se apropie cu pași repezi, demonstrând că timpul schimbării va fi amânat sine die.

Petru Tomegea

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: